Cinta Monyet a.k.a Cinta Kanak-Kanak

Dalam perjalanan hidup kita sebagai manusia, kita semua pasti pernah mengalami cinta monyet bukan.. ada yang kata cinta monyet itu a...



Dalam perjalanan hidup kita sebagai manusia, kita semua pasti pernah mengalami cinta monyet bukan.. ada yang kata cinta monyet itu adalah permulaan cinta pertama kita.. ya memang itu la permulaan nya.. ada ssetengah orang yang kekal dengan cinta monyet sehingga kejinjang pelamin.. tapi kalau ada yang tidak bernasib baik cinta monyet itu sudah pastilah akan terputus ditengah jalan.. itulah sebenar cinat monyet.. indah pada mulanya tapi kemudian hancur.. sering kali kita dengar bahawa cinta monyet sudah berhenti melabuhkan tirai nya ayat-ayat  seperti ini sudah pastilah akan sentiasa kita dengari..
  • Kita CLASH sy da ada yang lain..
  • Saya benci awk, sebab awk curang..
  • Nape awak buat saya camni? apa salah saya?
  • Saya tak leh hidup tanpa awak.. tolong jangan tinggalkan saya.. saya sayang awk :(
  • Nangis beria-ia, esok lusa da ada penganti..
Itulah ayat-ayat CINTA MONYET budak-budak sekarang.. semua ayat-ayat mereka tu kebanyakkan nya sama sahaja.. tapi kini zaman kan dah berubah.. mana la main zaman CINTA-CINTA MONYET ni lagi.. sekarang ni zaman CINTA FACEBOOK la, CINTA TWITTER la, CINTA WHATSAPP la, CINTA BBM la dan banyak lagi la.. biasalah budak-budak sekarang kan dah maju.. kecik-kecik lagi pun dah pandai nak berCINTAN CINTUN.. itulah budak-budak sekarang ni terikut-ikutkan sangat hati itu.. nanti bila dah terlentuk jatuh ke tanah barulah nak menyesal.. nanti pelajaran kemana mereka kemana.. tak fikir panjang la budak-budak sekarang ni.. yang mereka tahu nak ENJOY je.. bagi mereka, mereka tu dah cukup DEWASA untuk BERCINTA.. alahai adik-adik semua, sedarlah cikit umur kamu semua tu baru je setahun jagung.. dah pandai nak bercintan cintun ni.. tak fikir mak ayah kamu ke? aduhai adik-adik.. 

Apa la yang seronok sangat bercinta masa muda ni ye adik-adik? seronok ke? ataupun lebih seronok daripada pelajaran kamu tu? pastilah lagi seronokkan kalau tak, takde nya kamu semua tu nak bercinta-cinta waktu macam ni yang kamu semua sepatutnya belajar dekat sekolah.. better kamu bercinta dengan CIKGU dan BUKU SEKOLA lagi bagus daripada kamu menghabiskan masa bercinta dengan orang yang entah pape.. tak berfaedah langsung la.. 

Dan tak dinafikan zaman sekarang ni memang ramai budak-budak yang dah pandai bercinta ni.. kalau dekat TWITTER tu serius berlambak.. kalah FACEBOOK.. kadang-kadang bila aku tengok gelagat mereka semua bercinta terasa meluat la pulak.. sebab apa nak tahu? sebab ayat-ayat cinta mereka lebih POWER lagi la daripada kita semua yang telah DEWASA ni.. ayat mengalahkan PAKAR CINTA la.. terbaikla.. tapi kalau dorang guna ayat-ayat yang bernas untuk benda-benda yang berfaedah lagi bagus.. daripada buang masa dengan cinta entah pape dorang tu.. lagipun biasalah budak2 time bercinta, memang hangat berbagai.. sayang la, cinta la, kasih la, rindu la tapi bila hubungan dah RETAK, dah tinggal MASA je.. mula la tunjuk BELANG.. ayat-ayat yang tak sepatutnya mula la TERKELUAR, memang terasa meluat la bila aku terbaca.. kadang-kadang memang la aku ada memberi kata-kata nasihat, aku cakap tak baik cakap macam tu.. bawak mengucap.. jangan diikutkan hati yang marah nanti merana diri.. tapi biasalah budak-budakkan mana la nak dengar cakap.. ada yang kata aku menyibuk hal dorang la.. kata aku dengki la.. itu la ini la.. orang yang tak suka nak dengar nasihat orang memang tak guna la nak dilayan lagi.. buat menyakitkan hati ini je.. SAKIT LAK HATI KITE.. kadang-kadang tu leh la terima apa je yang dorang kata tu tapi bila dah lama-lama sapa yang tahan.. kita elok-elok bagi nasihat dia dok kata kita macamtu.. memang tak leh terima la.. so maaflah kalau sebelum korang diblock ataupun diremove oleh ADIBAH bt SUKARMAN ni.. kak dieba korang yang dikatakan PENYIBUK ni bagi sedikit kata-kata yang boleh buat korang takkan lupa buat seumur hidup..

Apa kata-kata tu biarlah hanya aku dan mereka yang dah pernah dengar kata-kata tu sahaja yang tahu.. dan kalau ada diantara adik-adik yang lain nak tahu try la cakap kak dieba ni penyibuk.. nanti korang tahu la sendiri.. tapi rasa nya lebih elok takyah la ye.. lagipun aku ni tak nak la buat apa-apa yang menyakitkan hati orang.. termasuk la korang. aku pun pernah lalui zaman cinta monyet macam korang.. bagi aku zaman tu da lama dah berlalu.. yang berlalu biarkan la berlalu.. tak usah nak dikenang lagi.. lagipun CINTA MONYET ni sebenarnya takde la seindah mana pun.. kalau ia nya hanya sekadar menjadi PERMAINAN CINTA sahaja..

Sebelum aku  mengundur diri, aku selaku KAKAK yang lebih dahulu makan garam dari adik-adik aku nk pesan pada adik-adik semua.. terutama yang masih bersekolah rendah lagi.. bercinta tu boleh tapi biarlah kena pada masa yang sesuai.. bercinta sewaktu sekolah ini sebenarnya memang tak elok buat adik-adik, kerana ada sesuatu yang lebih penting lagi daripada cinta sekarang ni.. PELAJARAN.. itu la yang penting.. bila kita pilih CINTA berbanding PELAJARAN, suatu saat nanti kita pasti akan menyesal.. kerna apa? sebab bila kita bercinta cinta itu terlalu mengasyikkan kita.. cinta itu mengkhayalkan kita.. cinta itu buat kita lupa segala-galanya.. cinta itu buta.. cinta itu membutakan mata kita.. dan kerana cinta juga boleh buat kita merana.. bila kita putus cinta kita hanya tahu menangis, menangis, menangis, meraung, tak nak makan, tak nak campur dengan orang.. kita merayu-merayu tapi tidak langsung diendahkan.. macam tu ke cinta yang sebenarnya adik-adik cari dalam hidup ini? bagi akak itu bukan cinta tapi derita.. usahlah kita inginkan cinta yang derita sebab suatu saat nanti pasti akan tiba waktu nya untuk adik-adik merasai erti cinta yang sebenarnya.. jadi lupakan la niat hati adik-adik untuk bercinta pada zaman sekolah ini.. jangan bila suatu hari nanti bila adik-adik dah menyesal segala-galanya dah terlambat.. apa yang dah terjadi tak boleh diundur balik adik-adik, jadi fikirkanlah apa yang akak cakapkan ni.. utamakan PELAJARAN dari segala-galanya.. jaga hati ibu dan ayah adik-adik, buat mereka bangga.. bukan buat mereka hampa.. sayangilah perasaan mereka semua yang telah bersusah payah membesarkan adik-adik.. kerana mereka semua adalah CINTA SEJATI adik-adik, cinta mereka lebih tulus dan suci buat kita.. kerana mereka adalah ibu dan ayah kitaa. mereka la yang selayak nya kita cintai.. jadi fikir-fikirkan la apa yang akak cakapkan ni.. ini semua demi kebaikkan adik-adik juga.. jadi fikirkan la..

You Might Also Like

0 ulasan

Flickr Images