Jumaat, 31 Januari 2014

The difference brought us together


Akan tiba suatu saat, 
kau temui seseorang,
yang punya banyak perbezaan dari kau.

Sifat,
sikap,
tingkah,
bahasa,
jiwa,
dan mungkin juga,
umur.

Yang pastinya,
 kita mungkin berbeza dalam semua, 
 kecuali dalam…
cinta..

“The difference brought us together”
Read more>>>

Home Sweet Home


Assalammulaikum dan selamat pagi semua.. semoga ceria-ceria selalu la hendaknya..

Alhamdulillah semalam tepat pukul 10 setengah malam dieba dan adik selamat sampai kerumah.. macam-macam dugaan yang terjadi sepanjang perjalanan pulang.. semua itu kami anggap seperti satu pengalaman..

Nanti dieba story lagi ye..
Read more>>>

Sabtu, 25 Januari 2014

Salam Jumaat


Salam Jumaat penghulu segala hari, hari mulia penuh barakah..
 Alhamdulillah syukur dengan segala kurniaan dan rahmat dari Allah s.w.t. Semoga kita akan terus ditetapkan iman untuk menjadi hambaNya yang bersyukur, beriman dan bertakwa kepadaNya.

Read more>>>

Jumaat, 24 Januari 2014

Luahan Hati Kaum Hawa



Mengalah dan berdiam diri mungkin tidak sama langsung ejaan nya tetapi maksudnya adalah sama.. 

Mengalah: Adalah kita mengalah untuk kebaikan semua pihak.. 

Berdiam diri: Lebih baik kita diam daripada kita terus menerus melukakan hati sesiapa sahaja..

Nampak tak persamaan nya ? nampak kan.. itulah maksudnya.. 

Dalam bercinta, mengalah dan berdiam diri ini pasti wujud.. bohonglah kalau ia nya tidak wujud.. sebab apa ia nya wujud ? sebab begitulah TAKDIR CINTA.. jalan cinta yang pasti akan kita semua laluinya.. mana ada pernah orang yang tidak pernah merasainya.. semua pasti pernah.. sebab dalam dunia ini tiada cinta yang sempurna melainkan cinta kepada ALLAH.. 

Kalau ditengok2 , dalam kes-kes cinta ini kebanyakkan nya PEREMPUAN yang lebih banyak mengalah dan berdiam diri daripada LELAKI.. betul kan FAKTA ini ? sebab apa nak tahu tak ? sebab EGO seorang perempuan itu tak setinggi EGO seorang lelaki.. EGO lelaki ini tinggi sebab mereka mestilah nak nampak MACHO didepan perempuan.. lagipun malulah mereka nanti kalau mereka mengalah.. betul kan wahai lelaki ? huhuhu.. tapi ada jugak lelaki yang sanggup ketepikan EGO nya yang tinggi melangit itu demi orang yang dia cintai.. tapi susah nak jumpa zaman sekarang ni.. dan kalau jumpe lah lelaki yang macam ni, untunglah siapa gerangan nya yang dapat memiliki lelaki yang macam tu.. 

Tapi ada jugak lelaki yang tidak boleh terima kalau perempuan ni asyik nak mengalah dan asyik nak berdiam diri je.. sebab bagi lelaki EGO mereka mestilah TERCABAR, sebab perempuan ni tak nak berbahas tentang apa sahaja yang terjadi diantara mereka.. sebenarnya perempuan ni bukan tak nak berbahas tetapi mereka sanggup ketepikan EGO perempuan mereka yang kadangkala nya cuba untuk di KERASKAN tetapi bila mereka fikirkan balik, untuk apa mereka juga mempunyai EGO yang tinggi seperti lelaki jikalau nanti akhirnya mereka sendiri pastinya terluka.. mana ada dalam dunia ni perempuan ingin terluka.. tiada kan.. kalau dieba pun dieba tak nak.. sebab terluka itu menyakitkan.. sungguh menyakitkan.. dan hanya yang tahu akan merasainya apa itu KESAKITAN.. 

Wahai lelaki, mungkin bagi anda semua perempuan ini lemah yang asyik menangis je.. mereka tidak macam lelaki yang mempunyai hati keras.. tetapi sebenarnya perempuan ini lebih banyak mengalah sebab mereka tidak mahu menyakitkan hati dan perasaan anda.. mereka berdiam diri sebab tidak mahu ada lebih banyak lagi permasalahan yang melanda hubungan cinta kamu dan dia.. walaupun kami lebih banyak mengalah dan berdiam diri tetapi hakikatnya hati kami berbicara keseorangan.. sehingga adakalanya kami menangis didalam hati.. agar tiada siapa yang tahu termasuk orang yang terdekat dengan kami.. itulah kami.. seorang PEREMPUAN yang telah banyak berkorban HATI dan PERASAAN kami untuk orang yang kami cintai..  tapi lelaki ini kadangkala nya tak faham apa maksud sebenarnya yang kami semua sebagai kaum perempuan ini mahukan.. sebab mereka tidak pernah cuba untuk fahami hati kecil kami sebagai seorang perempuan.. kami bukan minta bulan dan bintang, jauh sekali intan permata, apatah lagi dilayan kami seperti tuan puteri tetapi apa yang kami mahukan adalah cuba mengerti kami walaupun sedikit sahaja.. itu sahaja.. kami hanya mahu dilayan sama rata, seperti kami sebagai perempuan yang telah cuba untuk mengerti anda semua wahai kaum ADAM.. kerana sesungguhnya kaum HAWA seperti kami ini lebih susah untuk memahami hati dan kehendak kaum ADAM seperti anda semua.. sebab hati kaum ADAM ini lain dari hati seorang HAWA.. 

ADAM dan HAWA mungkin berlainan jantina tetapi mereka jadi satu, kerana bukankah hawa diciptakan daripada tulang rusuk adam.. walaupun apapun mereka pasti bercantum kembali.. sama juga seperti kisah cinta ini.. andai jodoh anda dan pasangan anda seperti kisah cinta adam dan hawa.. anda pasti bertaut dan bercantum dan menjadi satu.. jadi kaum adam tidak susah sebenarnya untuk anda semua fahami hati dan perasaan pasangan anda.. anda hanya perlu kenali dia.. baru anda tahu tentang dia.. tentang bagaimana nya kami semua fahami anda.. kami semua pun ambil masa untuk belajar fahami anda.. walaupun bertahun-tahun kami cuba tetapi kami masih kurang fahami anda tetapi kami tetap cuba.. kerana kami sayangi anda.. jadi cubalah fahami kami pula ye.. ambillah masa berapa lama pun.. kami tunggu.. sehingga masanya tiba.. 

Nota: Kepada kaum adam yang membaca coretan dieba kali ini, dieba minta maaf andai nya coretan ini nampak seperti dieba mengata kaum adam.. tetapi sebenarnya dieba bukan mengata.. dieba cuma meluahkan apa yang dieba dan kaum hawa dekat luar sana rasakan.. kami bukan nak memperlekehkan kaum adam tetapi sebaliknya kami hanya mahu kaum adam fahami hati dan perasaan kami.. hanya sedikit.. dan sebenarnya apa yang dieba coretkan ini pun adakalanya terbalik juga.. sebab benda ni bukan terjadi kepada kaum hawa sahaja tetapi kaum adam pun sama juga seperti kaum hawa.. bila kaum hawa pula yang berbuat begitu kepada kaum adam.. jadi semua ni memang adil lah juga.. sebab kita semua ni manusia, kita semua ini tidak sempurna.. banyak lakukan kesalahan.. jadi apa yang perlu kita buat adalah perbaiki kesilapan kita.. agar kita tidak menyakiti hati dan perasaan sesiapa..
Read more>>>

Cinta Itu menyakitkan, betul ke?


Setiap orang mempunyai makna cinta yang tersendiri.. ada yang kata, cinta itu menyakitkan dan jangan kau hampirinya.. tetapi, ada juga yang kata, cinta itu mengasyikkan sehingga kau akan terbawa-bawa dengan ombak asmaranya.. dan ada juga yang kata, cinta itu indah dan tiada ungkapan yang dapat menyatakan maksud cinta yang sebenar..

Bagi yang mengatakan bahawa cinta itu menyakitkan, ianya memang benar.. walau sepadan mana pun sepasang kekasih itu, akan ada juga masalah yang timbul.. Ianya boleh diibaratkan, langit tak semestinya sentiasa cerah.. dalam bercinta ini, kita memang tidak boleh lari dari masalah.. bahkan, kita sendiri yang perlu menghadapinya dan juga menyelesaikan masalah tersebut..

Kesakitan cinta ini makin terasa ngilunya apabila sebuah pasangan itu hancur musnah.. apa yang dijanjikan selama ini, menjadi dusta belaka.. ketika baru sahaja clash, semuanya menjadi tak kena.. semuanya dipersalahkan.. itu tak betul, ini tak betul.. terasa diri ini dihimpit oleh sebuah keretapi dan tiada siapa yang ingin menolong..

Jadi, sekiranya anda ingin bercinta dengan seseorang, ingatlah.. cinta ini tak semuanya indah.. dan anda perlu bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang berlaku.. yang pasti, dalam percintaan akan ada pasang surutnya perhubungan.. cuma kita tidak tahu, bila ia akan berlaku.. mungkin hari ini, esok, lusa dan bila-bila masa..

NotaHati: 
Cuba bercinta dahulu , baru la kita akan tahu samaada cinta itu menyakitkan ataupun tidak.. tetapi tidak la semua cinta itu menyakitkan..
Read more>>>

Khamis, 23 Januari 2014

Pilihan Kita

Kenapa harus ada dusta, jika kejujuran itu ada.. kenapa harus menyakiti, jika saling menyayangi itu indah.. kenapa? apa sebabnya?
Kenapa harus memilih yang tidak baik.. jika yang baik itu lebih banyak.. kenapa harus memilih yang haram.. jika Allah sudah banyak memberikan sesuatu yang halal dimuka bumi ini.. kenapa harus memilih pasangan dengan jalan yang tidak diredhai oleh Allah.. jika jalan yang diredhai oleh Allah masih ada..
Pernikahan itu sangat indah.. menikahlah dengan jodoh yang Allah berikan kepada kita.. serasa hari-hari dilalui dengan penuh bahagia.. kerana sesuatu yang halal dan diredhai oleh Allah pasti akan terasa sangat indah. Subhanallah..
Semua pilihan hidup pastilah ada, tergantung bagaimana kita memilihnya.. bahagia atau menderita.. senang atau sedih.. mudah atau susah.. semoga apa yang kita pilih saat ini adalah pilihan yang tepat, yang sentiasa diredhai  oleh Allah.. Amin..
Read more>>>

Cinta Monyet a.k.a Cinta Kanak-Kanak



Dalam perjalanan hidup kita sebagai manusia, kita semua pasti pernah mengalami cinta monyet bukan.. ada yang kata cinta monyet itu adalah permulaan cinta pertama kita.. ya memang itu la permulaan nya.. ada ssetengah orang yang kekal dengan cinta monyet sehingga kejinjang pelamin.. tapi kalau ada yang tidak bernasib baik cinta monyet itu sudah pastilah akan terputus ditengah jalan.. itulah sebenar cinat monyet.. indah pada mulanya tapi kemudian hancur.. sering kali kita dengar bahawa cinta monyet sudah berhenti melabuhkan tirai nya ayat-ayat  seperti ini sudah pastilah akan sentiasa kita dengari..
  • Kita CLASH sy da ada yang lain..
  • Saya benci awk, sebab awk curang..
  • Nape awak buat saya camni? apa salah saya?
  • Saya tak leh hidup tanpa awak.. tolong jangan tinggalkan saya.. saya sayang awk :(
  • Nangis beria-ia, esok lusa da ada penganti..
Itulah ayat-ayat CINTA MONYET budak-budak sekarang.. semua ayat-ayat mereka tu kebanyakkan nya sama sahaja.. tapi kini zaman kan dah berubah.. mana la main zaman CINTA-CINTA MONYET ni lagi.. sekarang ni zaman CINTA FACEBOOK la, CINTA TWITTER la, CINTA WHATSAPP la, CINTA BBM la dan banyak lagi la.. biasalah budak-budak sekarang kan dah maju.. kecik-kecik lagi pun dah pandai nak berCINTAN CINTUN.. itulah budak-budak sekarang ni terikut-ikutkan sangat hati itu.. nanti bila dah terlentuk jatuh ke tanah barulah nak menyesal.. nanti pelajaran kemana mereka kemana.. tak fikir panjang la budak-budak sekarang ni.. yang mereka tahu nak ENJOY je.. bagi mereka, mereka tu dah cukup DEWASA untuk BERCINTA.. alahai adik-adik semua, sedarlah cikit umur kamu semua tu baru je setahun jagung.. dah pandai nak bercintan cintun ni.. tak fikir mak ayah kamu ke? aduhai adik-adik.. 

Apa la yang seronok sangat bercinta masa muda ni ye adik-adik? seronok ke? ataupun lebih seronok daripada pelajaran kamu tu? pastilah lagi seronokkan kalau tak, takde nya kamu semua tu nak bercinta-cinta waktu macam ni yang kamu semua sepatutnya belajar dekat sekolah.. better kamu bercinta dengan CIKGU dan BUKU SEKOLA lagi bagus daripada kamu menghabiskan masa bercinta dengan orang yang entah pape.. tak berfaedah langsung la.. 

Dan tak dinafikan zaman sekarang ni memang ramai budak-budak yang dah pandai bercinta ni.. kalau dekat TWITTER tu serius berlambak.. kalah FACEBOOK.. kadang-kadang bila aku tengok gelagat mereka semua bercinta terasa meluat la pulak.. sebab apa nak tahu? sebab ayat-ayat cinta mereka lebih POWER lagi la daripada kita semua yang telah DEWASA ni.. ayat mengalahkan PAKAR CINTA la.. terbaikla.. tapi kalau dorang guna ayat-ayat yang bernas untuk benda-benda yang berfaedah lagi bagus.. daripada buang masa dengan cinta entah pape dorang tu.. lagipun biasalah budak2 time bercinta, memang hangat berbagai.. sayang la, cinta la, kasih la, rindu la tapi bila hubungan dah RETAK, dah tinggal MASA je.. mula la tunjuk BELANG.. ayat-ayat yang tak sepatutnya mula la TERKELUAR, memang terasa meluat la bila aku terbaca.. kadang-kadang memang la aku ada memberi kata-kata nasihat, aku cakap tak baik cakap macam tu.. bawak mengucap.. jangan diikutkan hati yang marah nanti merana diri.. tapi biasalah budak-budakkan mana la nak dengar cakap.. ada yang kata aku menyibuk hal dorang la.. kata aku dengki la.. itu la ini la.. orang yang tak suka nak dengar nasihat orang memang tak guna la nak dilayan lagi.. buat menyakitkan hati ini je.. SAKIT LAK HATI KITE.. kadang-kadang tu leh la terima apa je yang dorang kata tu tapi bila dah lama-lama sapa yang tahan.. kita elok-elok bagi nasihat dia dok kata kita macamtu.. memang tak leh terima la.. so maaflah kalau sebelum korang diblock ataupun diremove oleh ADIBAH bt SUKARMAN ni.. kak dieba korang yang dikatakan PENYIBUK ni bagi sedikit kata-kata yang boleh buat korang takkan lupa buat seumur hidup..

Apa kata-kata tu biarlah hanya aku dan mereka yang dah pernah dengar kata-kata tu sahaja yang tahu.. dan kalau ada diantara adik-adik yang lain nak tahu try la cakap kak dieba ni penyibuk.. nanti korang tahu la sendiri.. tapi rasa nya lebih elok takyah la ye.. lagipun aku ni tak nak la buat apa-apa yang menyakitkan hati orang.. termasuk la korang. aku pun pernah lalui zaman cinta monyet macam korang.. bagi aku zaman tu da lama dah berlalu.. yang berlalu biarkan la berlalu.. tak usah nak dikenang lagi.. lagipun CINTA MONYET ni sebenarnya takde la seindah mana pun.. kalau ia nya hanya sekadar menjadi PERMAINAN CINTA sahaja..

Sebelum aku  mengundur diri, aku selaku KAKAK yang lebih dahulu makan garam dari adik-adik aku nk pesan pada adik-adik semua.. terutama yang masih bersekolah rendah lagi.. bercinta tu boleh tapi biarlah kena pada masa yang sesuai.. bercinta sewaktu sekolah ini sebenarnya memang tak elok buat adik-adik, kerana ada sesuatu yang lebih penting lagi daripada cinta sekarang ni.. PELAJARAN.. itu la yang penting.. bila kita pilih CINTA berbanding PELAJARAN, suatu saat nanti kita pasti akan menyesal.. kerna apa? sebab bila kita bercinta cinta itu terlalu mengasyikkan kita.. cinta itu mengkhayalkan kita.. cinta itu buat kita lupa segala-galanya.. cinta itu buta.. cinta itu membutakan mata kita.. dan kerana cinta juga boleh buat kita merana.. bila kita putus cinta kita hanya tahu menangis, menangis, menangis, meraung, tak nak makan, tak nak campur dengan orang.. kita merayu-merayu tapi tidak langsung diendahkan.. macam tu ke cinta yang sebenarnya adik-adik cari dalam hidup ini? bagi akak itu bukan cinta tapi derita.. usahlah kita inginkan cinta yang derita sebab suatu saat nanti pasti akan tiba waktu nya untuk adik-adik merasai erti cinta yang sebenarnya.. jadi lupakan la niat hati adik-adik untuk bercinta pada zaman sekolah ini.. jangan bila suatu hari nanti bila adik-adik dah menyesal segala-galanya dah terlambat.. apa yang dah terjadi tak boleh diundur balik adik-adik, jadi fikirkanlah apa yang akak cakapkan ni.. utamakan PELAJARAN dari segala-galanya.. jaga hati ibu dan ayah adik-adik, buat mereka bangga.. bukan buat mereka hampa.. sayangilah perasaan mereka semua yang telah bersusah payah membesarkan adik-adik.. kerana mereka semua adalah CINTA SEJATI adik-adik, cinta mereka lebih tulus dan suci buat kita.. kerana mereka adalah ibu dan ayah kitaa. mereka la yang selayak nya kita cintai.. jadi fikir-fikirkan la apa yang akak cakapkan ni.. ini semua demi kebaikkan adik-adik juga.. jadi fikirkan la..
Read more>>>

Copyright © Dari Kacamata Seorang Wanita Official Blog Designed by azhafizah.com