Permulaan Hidup Yang Baru #1

                                        Assalammulaikum w.b.t , selamat berhujung minggu buat semua.. kemanakah anda semua pada hari mi...


                                       


Assalammulaikum w.b.t , selamat berhujung minggu buat semua.. kemanakah anda semua pada hari minggu ini ? adakah mengabiskan masa bersama keluarga , rakan2 ataupun insan tersayang.. walau dimana sahaja anda berada dieba berharap anda sentiasa didalam keadaan yang baik2 sahaja.. in shaa allah.. kalau ditanya dieba saat ini pastilah dieba sedang berada dihadapan laptop yang saban hari menemani dieba sentiasa serta tidak lupa juga TEDDY yang tersayang.. yang sentiasa berada disisi dieba.. serta tidak lupa juga insan yang tersayang yang sentiasa berada dihati.. mak , abah , adik2 , serta si dia.. dan jikalau laptop dan juga teddy tiada disisi dieba pastinya hidup dieba akan lebih sunyi lagi.. mengapa dieba katakan sunyi ? sebab hidup dieba memang sentiasa sunyi.. setiap hari bermacam2 cara dieba akan lakukan untuk mengurangi kesunyian itu tetapi segala apa yang dieba buat semuanya tetap sunyi.. biarlah kalau begitu suratan nya.. kesunyian ini akan tetap berada bersama dieba.. takdir.. walau apa2 pun terima sahajalah dengan hati yang terbuka.. :)

Hari ini , adalah hari bahagia buat dieba.. nak tahu kenapa ? sebab hari ni genap setahun selepas dieba membuat penbedahan JANTUNG BERLUBANG & INJAP BOCOR.. 20 januari 2012 , hari itu adalah hari dimana segalanya bermula.. sebuah perjalanan hidup yang baru.. samaada dieba masih layak atau tidak berada diatas muka bumi ini lagi ataupun tidak.. dan sejak jasad dieba diusung masuk kedalam bilik pembedahan itu , banyak bende yang dieba tinggalkan.. keluarga , kenangan pahit & manis serta bermacam2 lagi.. bila berada didalam bilik pembedahan , dieba banyak berfikir andai diberikan peluang sekali lagi , dieba  akan memperbaiki lagi diri dieba , dieba akan buang apa sahaja yang selama ini menyakitkan hati dieba.. semuanya harus diubah.. muktamad.. 

Permulaan cerita ini.. 

18 disember 2012

bermula la detik bermulanya perjalanan baru dalam hidup dieba.. dan hari itu juga la hari yang dieba akan memulakan hidup baru ditempat baru.. nak tahu tak dimanakah tempat baru itu ? INSITITUT JANTUNG NEGARA a.k.a IJN.. tempat yang tidak mungkin dieba lupakan sampai bila2.. tempat kenangan terindah.. tapi sungguh tiada siapa yang sangka kan, dalam sakit ada lagi kesakitkan yang ada dalam diri.. dan dieba pun tak sangka dieba boleh dapat sakit lagi.. JANTUNG BERLUBANG & INJAP BOCOR.. ye itu la sakitnya setelah TIRIOD yang sehingga kini masih tak sembuh2 lagi.. tapi dieba tetap redha dengan sakit ini..  andainya masih tidak sembuh juga dieba tetap redha..

Sepanjang dieba di hospital macam2 orang dieba jumpe, dieba kenali.. biasa lah da nama pun hospitalkan.. mestilah ramai orang sakit.. tapi dalam banyak2 orang dieba tak sangka boleh kenali seorang adik ni.. pertama kali die tegur dieba, tak sangka die nak tegur dieba.. dieba selalu tengok die dengar mak die.. die ni manje.. dieba suke tengok die.. nama adik ni AZIRA.. sebenarnya masa sebelum dieba masuk dalam wad lagi kami semua da kenal masa dekat ruangan menunggu.. masa tu dia dgn mak die duduk dekat sebelah dieba.. mak die tegur mak dieba.. mereka berborak2.. biasa la borak2 orang tua.. waktu tu dieba tak rasa  macam dieba ada kt situ.. sebab fikiran dieba tengah melayang2.. sebenarnya dieba takut nak duduk kt hospital.. sebab dieba takut nak jalani pembedahan.. sebab dieba belum bersedia lagi.. dieba takut sangat2, rasa macam nak lari je.. tapi bila tengok muka mak abah dieba batalkan hasrat tu.. sebab mak dgn abah nak sangat tgk dieba sihat.. dieba pun tak nak susahkan mak dgn abah lagi.. da la sanggup ambik cuti semata-mata nak antar dieba jumpe dokter setiap kali ada temujanji.. waktu dieba terasa sangat macam dieba tak berguna langsung.. sebab dari dulu selalu susahkan mak abah.. berapa banyak duit mak abah da habiskan untuk dieba.. dieba tahu banyak sangat.. tapi mak abah tak pernah berkira pun dgn dieba.. tapi dieba betul2 rasa dieba memang tak patut susahkan mak dgn abah.. kadang2 tu dieba nangis dalam hati.. biar takde siapa yang nampak.. kadang2 tu bila dieba tak larat nak nangis dalam hati lagi dieba nangis sahaja.. 

Pukul 2 setengah petang , nama dieba dipanggil oleh seorang nurse ni.. dieba serta beberapa orang pesakit lain diminta mengikuti mereka untuk membuat pemeriksaan dan selepas itu kami semua akan dibawa ke dalam wad.. dan waktu itu la dieba berpisah dgn azira dan mak nya.. mungkin die masuk wad lain.. kalau la die masuk wad yang sama kan bagus.. yela ada la juga dieba kawan.. dieba ni kt luar tak reti nak berkawan.. biasa la pemalu la katakan.. hehehe.. pemalu la sgt kan.. tapi serius la dieba memang pemalu..

Wad mawar , katil no 6.. itu la wad dan katil dieba.. tak sangka boleh dapat no 6.. dieba suka no 6 tu sebab tarikh lahir dieba 6 april.. terasa macam kebetulan pulak.. malam pertama di IJN, mata memang terlalu sukar untuk lena.. lebih2 lagi setelah mendengar kisah seram dari orang2 didalam wad.. cerita apa lagi cerita hantu la.. dan tak sangka la pulak, memang betul sebab dieba mak memang kena juga.. dieba ni sebenar daripada kecik2 dulu memang boleh nampak bende2 ni.. cuma bila da semakin dewasa ni makin kurang nampak.. tak tahu la sebab apa.. dan dieba betul2 tak sangka dieba boleh nampak disitu.. perasaan dieba waktu tu takut ada berani pun ada tapi perasaan tu macam da biasa.. tapi tidak la bagi mak.. mak kata masa mak tersedar daripada tidur, mak ingin bangun mencari dieba sebab mak kate mak tak nampak dieba tido kt katil tu.. mak kate pandangan mak seolah2 tertutup oleh sesuatu yang gelap.. tibe2 dieba dgr mak baca yassin.. serta merta bende tu pergi.. dieba tanya mak kenapa? mak kata mak tak nampak dieba tido, tu yang mak cemas tu.. dieba ckp dieba ada je.. mak yang tak nampak.. dieba nampak mak mencari2 dieba.. selepas semua itu berlalu mak suwo dieba sambung tido kembali..

19 januari 2012

Awal pagi bangun, mandi, sembayang, bekpes, makan ubat, baring balik, duduk balik, semuanya da.. tapi tetap bosan.. nak on9 pakai hp tapi macam mls pun.. tapi bosan.. bila da bosan, mula la muka sedih, nak g luar tgk tv malas.. lagipun da tentu2 ramai depan tv tu.. pastu mesti ramai orang tua2.. biasa la da nama pun wad orang DEWASA.. kalau semua nak tahu wad yang dieba duduk tu semua nya bercampur tau LELAKI & PEREMPUAN.. mula2 dieba pun tak faham kenapa boleh bercampur ni.. tapi biarlah asalkan dalam bilik dieba duduk ni semuanya perempuan.. nak tahu tak, dieba rasa dalam wad MAWAR ini dieba seorang je pesakit yang muda.. sebab yang lain semuanya tua2.. serius.. dan semua orang yang dalam wad tu macam tak percaya yang dieba ni ada sakit JANTUNG.. kalau semua tak percaya, dieba lagi la tak percaya.. tapi tetap kena percaya.. sebab memang terjadi..

Setelah dokter datang melawat diwad dan berbincang tentang masa untuk lakukan pembedahan.. dieba diminta untuk mentandatangani borang persetujuan.. samaada dieba setuju ataupun tidak dengan pembedahan ini.. waktu tu lambat2 tangan dieba capai pen.. dalam hati nak ke tak nak.. fikir dieba, fikir.. buat keputusan.. kalau bukan untuk diri sendiri buat untuk mak abah.. mereka telah banyak berkorban untukmu dieba.. fikir masak-masak.. dieba pejam mata seketika.. bila dieba bukak mata ada wajah mak dihadapan.. ye, dieba pasti.. dieba ikut kata hati.. dieba tanda tangan.. sebab memang tanda tangan dieba yang diperlukan.. bukan tanda tangan mak atau abah.. selepas tanda tangan dieba da redha dalam hati, selepas ini apa yang terjadi dieba akan redha.. semua yang dieba buat hanya untuk mak dan abah.. hanya untuk mereka yang ingin lihat dieba sembuh.. selepas selesai sesi bersama dokter dieba serta pesakit2 lain yang akan menjalani pembedahan esok, kami semua dibawa untuk membuat pemeriksaan terakhir sebelum semua nya berlangsung esok.. waktu tu dieba rasa macam keseorangan sahaja.. tapi dieba tetap cuba untuk cekalkan hati.. tabahlah hati.. selesai semuanya kami semua balik wad.. sampai diwad dieba keletihan, niat hati ini nak tido sebentar  tapi dieba dikejutkan untuk mendengar ceramah tentang bagaimana nanti bila selepas pembedahan.. waktu tu mak pun ikut mendengar sekali.. selepas habis semuanya dieba diminta oleh nurse untuk turun kebawah balik untuk membuat ECO pula.. pagi tadi X-RAY.. pas habis buat ECO ingat boleh la naik untuk sambung tido.. tapi rupanya tidak, kena pergi bilik PHYSIOTHERAPY AND REHABILITATION DEPARMENT.. dekat situ dieba serta mereka diajar lagi untuk bagaimana nak bernafas selepas pembedahan itu.. kami masing2 diberi alat untuk bernafas.. memang susah rupanya nak bernafas selepas pembedahan.. macam2 kami belajar dekat situ semakin seronok pulak rasanya.. best sgt2.. sekurang2 nya dieba dapat lupakan rasa takut dieba.. balik ke wad, dieba ceritakan kat mak, dan tunjuk kt mak apa yang dieba dapat.. dieba fikir macam mana la agaknya nak bernafas selepas pembedahan itu.. berangan2 la dieba jawab nya.. macam2 dieba bayangkan.. sampai tergelak sendiri.. hehehe.. malam tu tibe2 dieba terasa nak on9.. dieba nk bagitahu tentang pengalaman dieba sepanjang kt IJN.. tapi dieba batalkan hasrat.. entah la rasa  macam malas tapi nak buat jugak.. hurm.. dieba pun on9 la fb sebentar.. guna hp ni lambat sikit loading die.. len la kalau hp dieba ni ade wifi.. leh la guna line IJN ni.. biasa la beli line tenet kan.. so sabar jela.. dieba hanya buat 1 status sahaja.. dieba buat yang ni malam terakhir dieba sebelum esok bermula la segalanya.. pembedahan akan berlangsung.. tak sampai beberapa minit ramai orang yang komen dan mendoakan yang terbaik buat dieba.. tak sangka rupanya ramai orang yang ingin lihat dieba sembuh.. terima kasih semua diatas doa2 itu.. terima kasih.. tak terbalas rasanya.. terima kasih lagi sekali..

Selesai buat status tu, dieba off9.. sebab rasanya tak sanggup lagi nak berlama2 didalam fb sebab takut menangis.. biasa la dieba pasti nangis punya.. waktu tu dieba masih guna fb AIRMATA SEORANG ADIEBA lagi.. tapi tu dulu skrg tak lagi.. kul 9 setengah malam tibe2 ada tetamu datang melawat dieba.. cik din dan cik sari.. tak sangka acik2 dieba sanggup datang jauh2 dari shah alam ke sini selepas balik keje.. dan paling terharu nya acik bawakkan KFC untuk dieba.. banyak pulak tu.. acik din kata makan semua.. biar kenyang.. serius macam nk nangis.. pastu dieba on fb balik dan buat status.. pakcik dan makcik datang melawat, bawak KFC banyak sgt2.. pakcik suwo habiskan.. waktu tu hanya allah yang tahu.. betapa dieba tak sangka banyaknya orang yang sayangkan dieba.. terharu sungguh.. masa dieba tengah makan KFC , waktu tu dieba fikir mungkin ini kali terakhir dieba makan KFC.. dan sewaktu dieba tengah makan KFC, dieba teringat ketiga2 adk2 dieba.. apa dorang tengah buat.. da makan ke ? sht ke ? rindu dieba tak ? waktu tu dieba takut sangat kalau2 bila dieba sedar, dieba takkan dapat tengok dorang lagi.. dieba nangis dalam hati.. dieba pendam kesedihan sorang2.. biarlah orang nampak dieba senyum asalkan orang tak nampak dieba nangis.. malam tu dieba langsung tak boleh tido.. mata ni memang susah nak pejam.. dieba lihat mak yang sedang lena tertido dikerusi malas.. lama dieba tengok sampai tertido dengan sendirinya.. sehingga tak sedar ada airmata mengiringi..

20 januari

******

Sudah bersediakah diriku ? sudahkah ? lama dieba duduk termenung seorang diri, merenung sarapan yang terhidang.. roti kosong dan air milo.. perut terasa lapar tapi hanya mampu merenung sahaja.. lama ditenung makin lama jauh fikiran melayang2.. kata hati berkata ingat dieba, redha.. redha.. redha.. ye memang harus redha.. ikhlaskan hati merelakan segalanya.. air milo pun mulai terasa dibibir.. roti mula dimakan.. makan dan minum sambil tersenyum.. sementara menunggu detik pukul 12, dieba habiskan masa untuk menbaca majalah apo.. gelak2 dieba waktu itu tapi dalam hati menangis tu.. nangis sangat2 tapi tetap pura2 gelak depan mak.. pagi tu cik din datang lagi bawak 2 biji bantal.. dan bantal tu akan dieba gunakan bila dieba sedar nanti, tujuan nya guna bantal tu, bila dieba ingin terbatuk atau terbersin dieba harus peluk bantal tu kuat2.. itu la pesanan dokter.. ok dieba ikut je..

Tengah hari pun tiba.. nurse datang bagi pakaian untuk masuk ke bilik pembedahan.. warna kuning.. uihhh takde kaler lain ke.. pink ke ? ade ke kuning.. nak tak nak dieba pakai juga.. first time pakai baju pembedahan ni nampak comel pulak.. ingat baru nak ambik gambar buat kenangan.. tapi tak sempat, orang2 dari bilik pembedahan da datang.. hurm.. waktu tu dieba mulai nk nangis.. tapi kawal lagi.. sewaktu baring diatas katil tu sambil katil disorong.. waktu tu memang da terbanyang macam2 da.. airmata tak usah cakap la.. memang nangis la.. tak peduli pun siapa yang nampak.. abg yang tolak tu pun senyum2 je.. biarlah die.. dieba tak kisah pun tentang die.. yang penting dieba nk nangis.. sampai ketingkat bawah dieba rasa nk bangun dan lari sahaja.. tapi mak kata jangan.. macam mak tahu2 pula apa yang ada dalam fikiran.. sesampainya didepan pintu masuk bilik pembedahan.. ada dokter bius datang berkata kepada mak.. dieba buat2 tak dengar.. biarlah.. hanya mak yang dengar.. tiba masa untuk dieba diusung masuk.. berkali2 dieba mintak maaf kt mak.. dieba mintak mak halalkan semuanya.. ckp kt abah adk2 dieba sayang semua.. dan dieba ingat perkataan terakhir dieba kt mak.. in shaa allah kalau dieba bangun kita semua jumpa lagi.. selemat tinggal.. pintu tertutup..

12 setengah sampai 2 petang, dieba berada didalam bilik pembedahan sambil menunggu dokter2 yang akan menjalani pembedahan ke atas dieba sampai.. sementara menunggu tu, ade beberapa prang dokter yang buat apa pun dieba tak berapa nk faham sangat2.. ada yang pasang wayar dekat seluaruh badan dieba.. ada yang masukkan sejenis ubat lekat leher dieba.. dan masa ubat itu dimasukkan leher dieba sakitnya hanya allah yang tahu.. memang teramat sakit.. tak tahu dokter tu masukkan ubat tu pakai apa.. sebab rasa macam diketuk sahaja.. sampai menangis dieba dibuatnya.. lagi beberapa minit sebelum pembedahan bermula.. dokter bius pula menjalankan tugasnya.. waktu tu dieba terasa macam sesak nafas pun ada.. dieba tengok ramai orang dalam bilik tu.. dan perlahan2 pandangan dieba mulai kabur dan kabur.. lalu terpejam.. selepas terpejam dieba tak tahu apa yang terjadi kepada dieba.. yang dieba tahu sewaktu dieba buka mata dieba dengar suara orang baca yassin.. banyak sangat suara2 yang dieba dengar.. tibe2 dieba nampak mak.. nape mak baca yassin ? sapa yang mati ? selepas tu dieba mulai nampak wajah2 yang dieba kenali.. tibe2 dieab dengar suara mak panggil dieba.. tapi dieba tak larat nak jawab, pandangan pun samar2.. selepas itu dieba seolah2 terpejam semula.. mungkin tertido.. sepanjang tertido macam2 yang dieba alami, kisah itu dieba tidak ingin ingat kembali.. cukuplah derita itu..

21 januari 
******
pukul 9 pagi dieba di kejut oleh seseorang yang dieba tidak kenali.. siapakah perempaun itu ? dia memperkenalkan dirinya sebagai kak linda, jururawat yang bertugas menjaga dieba.. dieba kata skrg ni pukul 9 adik.. adik bangun ye.. lama da adik tido sejak semalam.. kami ingat adik tak bangun lagi.. masa tu dieba masih mamai2 lagi, pastu tibe2 rase dada ni sakit sangat.. nak gerak pun susah.. kenapa ni ? kak linda cakap semalam adik jalani penbedahan.. adik ingat tak ? perlahan2 dieba mulai ingat apa yang terjadi.. tapi chop chop chop , semalam ? makna nya da semalaman dieba tak sedar ? kak linda kata ye.. lama sangat adik tido, sampai dikejut pun adik tak bangun2.. nasib baik pagi ni adik bangun..

YA ALLAH, syukur alhamdulillah dieba sedar.. dieba masih diberi kesempatan lagi untuk bernafas diatas muka bumi ini.. dieba ingat dieba da tiada lagi selepas dieba nampak semua orang baca yassin untuk dieba..

Mata dieba mula tertutup kembali.. tapi dieba dikejutkan lagi oleh kak linda.. beliau nampak nya macam takut bila dieba tido lagi.. entah la rasa macam mengantuk pulak.. rasa macam nak tido sahaja.. mungkin kesan ubat bius ni terlalu kuat kot sampa dieba nak tido je.. kak linda bagi bagi dieba ubat untuk dimakan.. ubat muntah.. tak lama selepas tu kak linda suwo dieba keluarkan kahak sambil2 tu kak linda letak air apa entah dalam mulut dieba.., aduh macam mana ni ? susah nya.. da la tengah sakit, macamana nak buat ni ? fikir dieba fikir.. tiba2 tiba termuntah dekat muka kak linda.. fuh lega je rasenya.. tapi alahai ciannya kak linda.. tapi nasib baik kak linda guna penutup mulut tu.. kalau tidak memang kena la.. dieba pun mintak maaf kat kak linda.. kak linda kata takpe.. da biasa da.. biasa la adik, akak kan jaga orang sakit.. aah ye, tak ye jugak.. nasib baik tak kena marah.. tibe2 dieba macam nak terbatuk.. kak linda suwo peluk bantal tu cepat.. dieba pun peluk la.. lalu batuk, masa batuk tu YA ALLAH, sakitnya.. rupanya beginilah sakitnya.. bila batuk selepas dibedah.. sakitnya.. dieba tahan sahaja.. tahan dan tahan.. itu belum lagi bersin.. lagi sakit.. rase macam nak tertanggal jahitan dekat dada ni.. sakitnya.. kul 10, kak linda bagi dieba makan sarapan pagi dan makan ubat, selepas itu dieba diminta oleh kak linda untuk belajar bernafas mengunakan alat yang dieba dapat masa tu.. alat bantuan pernafasan.. betul tekaan dieba alat ini pun susah juga.. susahnya berlajar bernafas.. dan selagi dieba tak boleh bernafas dengan baik dieba takkan boleh kembali ke WAD..

You Might Also Like

0 ulasan

Flickr Images