Dua Tahun Berlalu

12:30 PTG


Diam tak diam hampir 2 tahun waktu itu berlalu... terasa macam sekejap sahaja...
 

dalam mase itu banyak benda yang terjadi kepadaku... bermacam-macam episod suka dan duka didalam kehidupanku bermula dari saat mata ku terbuka...

20 january 2012

Hari itu hari dimana segalanya bermula, nasib hidupku ditentukan hari itu.. waktu itu adalah hari yang teramat penting buat diriku , samaada hidup ataupun mati..

Pandangan mataku masih terkenang lagi, sebelum aku diusung masuk ke bilik pembedahan, waktu itu yang ada bersamaku hanya mak.. hanya mak..

Dari mula sampai keakhirnya, hanya mak sahaja yang menemani ku.. sepanjang perjalanan aku menahan airmataku... aku tidak ingin airmata itu jatuh... aku kena kuat tetapi hakikat sebenarnya didalam hati hanya Allah sahaja yang tahu apa yang aku rasakan..

Takut , ye aku takut.. takut menghadapinya.. aku tak tahu apa yang akan terjadi saat mata ku terjaga.. hidup ataupun mati..

Sesampainya didepan pintu bilik pembedahan, airmata ku tidak tertahan lagi.. runtuh jua.. mak mengesat airmata ku.. semakin mak kesat semakin laju airmataku..

Mak: long da jgn nangis , banyak2 kan berdoa... moga-moga takde pape yang terjadi...
Aku: kite takut , kite tak nak...
Mak: along mesti kuat , ingat allah nak... insya-allah takde pape yang terjadi..
Aku lihat airmata mak mengalir , mak cuba selindunginya daripada pandangan mataku.. tetapi aku masih lagi dapat melihatnya.. sebelum aku pergi , ade sesuatu yang ingin aku katakan pada mak..
Mak , sepanjang kite hidup , kite selalu menyusahkan mak... dari kecik sampai besar... kite tak pernah nk senangkan hidup mak... kite takde pape yg bole buat mak bangga... kite tak mcm anak2 mak yang lain , yg bole mak banggakan... kite minta maaf mak dari hujung rambut sampai hujung kaki... andainya kite tak bangun lagi , kite doakan agar rumah tangga mak dgn abah akan sentiasa berkekalan sampai akhir hayat... semoga mak dgn abah panjang umur dan murah rezeki... dan pesan pada adk2 agar jaga diri baik2... jangan nakal2... kirim salam pada nenek & atok serta semuanya sekali... cakap kt dorg kite minta maaf... halalkan semuanya... kite pergi dulu... kite sayang mak , abah dan semuanya sekali... assalammulaikum...
Untuk yang terakhir kali nya , aku genggam tangan mak sekuat mungkin , aku cium tangan mak... mungkin itu untuk yang terakhir kalinya... aku tekad , selepas sahaja aku melangkah masuk kedalam , aku harus kuatkan semangat... aku tak leh nangis.. aku da DEWASA... aku kena jadi DEWASA jugak... biar ape pun yang akan terjadi selepas ni aku redha... 
Andai setakat ini sahaja hayatku didunia ini.. sepanjang 23 tahun aku bernafas , banyak yang terjadi.. seandainya aku masih bernafas lagi selepas ini , akan aku perbaiki lagi diriku ini.. sebab aku tahu banyak kekurangannya... banyak sangat.. seandainnya aku hidup lagi , aku tak nak jadi seperti dahulu... cukuplah waktu itu , hanya menjadi kenangan pahit bagiku... aku ingin mulakan hidup baru...
 bersama keluargaku... in shaa Allah..

Pukul 2 setengah petang sehingga 5 petang pembedahan berjalan... agak lama jugak... dan syukur alhadulilah aku masih diberi peluang lagi untuk melihat dunia ni... aku mendapat peluang kedua untuk memperbaiki hidup ku ini... dan seperti yang semua ahli keluarga ku tahu sepanjang aku tidak sedarkan diri , aku berada disuatu tempat yang paling indah... sehingga aku rasakan aku tidak ingat berpatah kembali... tetapi dah takdir allah... ada yang menghalangi aku pergi...

Cerita part tu aku tak nak ceritakan... sebab aku tak ingat lagi , dan aku tak nak kenang semua tu lagi... biarlah semua tu hanya jadi masa lalu aku sahaja... mulai dari detik aku kehilangan kepercayaan pada CINTA... aku dah tak nak jatuh CINTA lagi... aku dah tak nak ingat semua tu... aku tak nak ingat kesengsaraan itu lagi... kini aku hanya ingin mulakan hidup baru... dan bila aku berjaya buang semua perasaan tu... aku katakan pada diri aku , yang aku dah serik nk bercinta lagi , aku takut dilukai lagi , aku takut menangis lagi , aku benci ditinggalkan macam sampah... sebab aku pun punyai perasaan... lupakan episod lalu... hidup baru mesti diteruskan... lupakan semuanya...

Tapi itu dulu, sebab sejauh mana pun aku cuba menidakkan perasaan CINTA..
 ia tetap hadir jua dalam hati WANITA ku.. 


Siapalah aku nak melawan kehendak takdir... perasaan lama ku muncul kembali... perasaan yang aku pendam dan hanya ALLAH yang tahu... perasaan menyukai seseorang dalam diam , perasaan pertama kalinya melihat DIA saat mata terpandang susuk tubuhnya lalu dihadapanku... dulu tak tak pernah percaya dengan kata-kata pujangga yang 1 ini...
Andai ade jodoh tak kemana , dan ade jugak hikmah disebalik semua ini...dan akhirnya aku dapat juga mengenalinya...
Kini benar kata pujangga itu , andai ade jodoh tidak kemana... berpisah walau bagaimanapun kalau ada jodoh dan takdir pasti bertemu jua... dan aku tak sangka TAKDIR ALLAH , menemukan aku dgn si DIA lagi... insan yang kini bertaktha didalam hatiku... semuanya bermula pada saat itu... 

11 ogos 2012,

 Dan sejak saat itu kisah cinta itu pun bermula secara perlahan-lahan... indah dan sungguh indah... semoga segalanya berjalan dgn lancar untuk hubungan ini... insya-allah... amin... semoga ALLAH merestui hubungan ini dan menjaganya... semuanya atas restu ALLAH... bermula detik itu kini aku semakin percaya pada andai ada jodoh & hikmah sebalik semua ini... kalau aku tak sakit jantung , pasti aku takkan buat pembedahan , dan pastilah aku takkan kenali DIA... takkan... dan aku pasti inilah takdir dari ALLAH buat aku...

Selepas ini apa-apa pun yang terjadi , aku akan redha hadapinya... aku yakin aku pasti kuat... sebab aku ade ALLAH , aku ada keluarga aku , aku ada kawan baik aku... aku ada ABG , abg yang aku cintai... Encik SHARIFFUDIN... dan aku ade semua yang menyayangi diriku... dan aku berharap episod duka akan berganti dengan episod bahagia... insya-allah... amin...

Terima kasih YA ALLAH , kerana mempertemukan aku dengan dirinya… dan Terima kasih juga pada ABG , kerana menyayangi akak... dan terima kasih untuk semua rase CINTA ini... akak bahagia sgt dgn abg... dan maafkan akak jikalau sepanjang kita bersama akak banyak menyakitkan hati abg , tapi akak nk abg tahu akak cube sedaye upaya untuk menjaga hubungan kita ini sebaik mungkin... dan terima kasih jugak pada adk AZIRA , kerna tanpa adk tak mungkin akak bole mengenali ABG adk tu... terima kasih sgt2 dik... kenangan bersama dekat hospital , tersimpan kemas dalam hati akak... terima kasih sebab jadi kawan akak mase dekat hospital... akak ni pemalu cikit , tu yang segan-segan je... hehe...

NotaHati:Kini sudah 4 bulan kami bertunang.. alhamdulillah..

You Might Also Like

0 ulasan