Baru Baik Demam

12:00 PG


Malam ni keadaan kesihatan dieba semakin pulih... demam dieba semakin kebah , selsema dieba semakin menyembuh dan batuk dieba pula semakin baik... alhamdulilah...

Ini semua disebabkan oleh si dia yang terlalu memberikan perhatian terhadap kesihatan diri dieba... dieba disuruh berehat sahaja , tido dan tidak buat keje kalau tak larat... kalau dulu sebelum dieba mengenali nya 
dieba ni jenis yang tidak reti berehat biar teruk nya sakit dieba tu... tetapi kini setelah ade dia , perlahan-lahan dieba buang sikap yang tidak langsung mengambil  berat terhadap kesihatan diri sendiri... bukannye dieba takut bila die mara kepada dieba , tetapi bila dieba fikirkan balik...

Betul cakap die... takkan la selamanya 
dieba nk begini , tidak peduli langsung dgn keadaan kesihatan dieba .. jujurlah dieba ni bukan lah sihat sgt macam orang lain... biarpun jantung dieba telah pulih , tapi dieba tetap sakit juga... tiriod dieba masih bersama lagi dengan dieba... 5 tahun sudah , rase nye... tiriod dieba masih tidak sembuh-sembuh lagi... terkadang ok , terkadang tidak...

Mengikut nasihat dokter 
dieba harus mengawal sakit ini sendiri , dan tidak terlalu bergantung pada ubat semata-mata , walaupun dieba harus makan ubat seumur hidup... dieba harus juga mengawal tekanan perasaan dieba , dieba tidak harus merasa tertekan , kerna bila dieba tertekan hormon dieba akan jadi semakin teruk , sehingga nanti bila nadi dieba berdenyut dgn laju , dieba bole pengsan secara tibe2...

Dokter juge selalu menasihati 
dieba supaya tidak terlalu memikirkan apa-apa masalah agar tiriod dieba ini akan stabil sahaja... alhamdulilah , kini dieba rase keadaan dieba stabil sebab dieba tidak terlalu banyak lagi berfikir... dan itu jela yang dieba nk sgt dgr bila dieba pergi jumpe dokter 8 oktober nanti , dokter cakap keadaan dieba stabil sahaja...

Sebenar nye setiap kali 
dieba de temu janji dgn dokter pakar , dieba selalu takut... takut untuk dengar ape yang dokter tu nak cakap... selalu dokter akan cakap 2 bende je... baik atau buruk... bila baik , dokter akan cakap...
bagus... hasil ujian darah kamu semakin baik , hormon kamu stabil... teruskan kawal perasaan kamu... ubat kamu ini akan sy kurangkan... ok kamu bole tggu diluar , nanti nurse akan bagi kamu senarai ubat...
yang buruk pula... yang paling dieba tidak suke nak dengar...
Keputusan ujian kamu ni tak stabil la , semakin teruk... kamu makan ubat tak ni ? kenapa sy tgk keputusan ujian ni teruk , kamu ade banyak berfikir ke ? kamu ade banyak tekanan ke ? kamu cepat melenting ke ? macam ni la , sy rase sy kena tahan kamu dekat wad untuk beberapa hari... 
Bila dengar je , dieba ape lagi... terus menangis waktu itu juga , sambil nangis sambil buat muke sedih depan dokter... tak nak... duduk wad... tak best... bukan lew jalan pun... kena baring je , sebab penuh 1 badan dipasang dgn wayar... sedihnye... kalau kini dieba terpakse dengar dokter tu cakap camtu lagi , dieba lebih rela tak g hospital... huhuhu...

tp itu semua dulu , kini tidak lagi... dan dieba tahu kenapa dahulu tiriod dieba semakin teruk... sebab dieba terlalu banyak memikirkan masalah yang bertimbun-timbun datang menghantui hidup dieba...

Tapi sejak munculnya LELAKI  itu... hidup 
dieba selalu sahaja ditimpa malapetaka... hidup dieba selalu derite sejak ade nya... airmata selalu sahaja menemani dieba .. kesihatan dieba semakin buruk , dieba sering sahaja dimarahi oleh mak , abah serta dokter yang merawat dieba...

Waktu itu memang 
dieba memang tidak pernah langsung mengenali ape itu BAHAGIA , ape itu KETAWA , ape itu KEBAHAGIAAN yang aku kenali hanya la TANGISAN , PENDERITAAN , dan KESENGSARAAN... tapi dieba bersyukur sangat-sangat , sebab ALLAH maha menyayangi...

Akhirnye 
dieba terlepas jua daripada derita yang selama ini menghantui hidup dieba... sejak itu perlahan-lahan dieba bangkit mencari diri  dieba sendiri , dieba mencari kebahagiaan...

Walaupun bersendirian 
dieba tetap bahagia bersama2 keluarga serta , rakan-rakan2... mereka selalu menemani dieba ..selalu memberikan dieba harapan untuk bangun semula... dan alhamdulilah... 3 minggu selepas peristiwa hitam itu berlalu akhirnya dieba temui kebahagiaan yang dicari...

ALLAH hadirkan seseorang yang bakal mengubah hidup 
dieba... seseorang yang tidak dieba jangkakan sama sekali akan dieba kenali , mahupun miliki... dan sejak munculnya die... hidup dieba berubah... hidup dieba selalu ditemani dirinya , hidup dieba selalu ditemani senyuman nya , hidup dieba selalu ditemani gelak ketawa nya... setiap hari die pasti buat dieba bahagia...

Kini 
dieba katakan bahawa dieba teramat bahagia sebab dikurniakan dirinya... dan sejak munculnya die , kesihatan dieba semakin pulih , semuanya semakin ok... hidup dieba tidak lagi dihiasi dgn kesedihan... sebab semuanya telah berubah menjadi KEBAHAGIAAN... kebahagiaan yang selama ini dieba impikan...

Bersama dengan seseorang yang benar-benar ikhlas menyayangi diri 
dieba ini... ENCIK SHARIFFUN terima kasih sebab menyayangi diri ini... ketahuilah diri ini benar-benar menyayangi dirimu , sejak pandangan pertama itu... semoga cinta kite akan berkekalan sehingga keakhir hayat... amin... 
Abg , 
akak janji akak akan jaga kesihatan akak baik2 , akak akan selalu makan ubat ikut waktu yang tepat , akak akan jaga diri ni baik2... dan akan selalu berehat bila demam , pening kepala , selsema dll... terima kasih sebab jaga akak walaupun dari jauh... dan akak tahu abg memang risau bila tahu akak sakit... tapi abg jangan risau eh , akak akan selalu dengar nasihat abg pasal kesihatan... akak tahu abg memang tak mara , tapi akak tahu abg cume risau kan akak je... tapi selepas ni semua nya akan ok sahaja... insya-allah... 

You Might Also Like

0 ulasan