Tuntutan Kehidupan

12:30 PG




Hidup ini sebenarnya terlalu penuh dengan tuntutan.. sebab itulah  kehidupan ini sebenarnya melelahkan.. dimana pun kita berada, terdapat banyak ujian yang pasti akan menghujani kita untuk melaluinya.. tidak kira lah dalam rela mahupun terpaksa.. kerana ini hidup kita.. takdir hidup kita.. hanya kita sahaja yang boleh melaluinya..

Contohnya adalah..

Mereka selalu mengatakan “tidak menuntut” tapi mereka selalu mengatakan yang mereka harapkan.. mereka selalu mengatakan mereka “mengerti” akan perasaan kita, tapi mereka tidak pernah menanyakan seperti apa yang kita rasakan.. apabila kita berkata jujur, kekecewaan pun terasa pada raut wajah mereka.. dan apabila kita pendam, kita harus menahan emosi mendengarkan semuanya..

Sesuatu yang tidak kita sukai menjadi pilihan terakhir untuk kita fikirkan.. tetapi pilihan terakhir itu pula dapat kita jadikan menjadi pilihan pertama dengan motivasi “tuntutan” tersebut.. Ya inilah kehidupan, kita tak akan pernah tahu bagaimana kehidupan yang akan kita jalani..

Kesenangan? tidak akan bertahan lama.. kesedihan? ya kesedihan pasti akan tersemat lebih lama dihati daripada kesenangan.. dan apakah kita dapat memilih? suatu saat, dimana kita dapat terlepas dari belenggu “tuntutan”, kita pasti akan boleh memilih.. tapi jangan lah kamu semua terkejut, sebab mungkin segala tuntutan itu memiliki kisah tersendiri yang berbeza-beza.. dan kita tidak ada jaminan apakah kita akan senang atau sakit akan tuntutan tersebut..

Tapi, inilah kehidupan yang harus kita lalui.. setiap tangisan yang keluar dari mata, buatlah semua itu ubat untuk ketegaran hati kita.. kerana sebenarnya bila dilihat kembali kita hanya berdiri seorang diri ditemani ALLAH yang maha ESA, dan kini hanya kita sahaja yang boleh menyingkapi segala tuntutan kehidupan yang menghampiri kita..

Sekadar Berpesan Sesama Kita: Sebagai manusia , hiduplah dengan semangat.. teruskan berusaha selagi kita rasa kita mampu untuk jalaninya.. sebab selagi kita tidak berusaha kita tidak akan tahu samaada kita mampu ataupun tidak.. jadi marilah kita sama-sama berusaha ye.. tak apa kalau terjatuh , terus bangun dan mulakannya semula.. in shaa allah kita pasti boleh..

You Might Also Like

0 ulasan